۱۴۰۳/۰۶/۲۶

با فایرپروف آشنایی دارید؟

فایرپروف عبارت است از مقاوم سازی المان‌های فولادی اسکلت فلزی در برابر حریق که توسط متریال‌های مخصوص با قوانین تعریف شده و تایید شده انجام می‌گیرد.
با فایرپروف آشنایی دارید؟

به گزارش اخبارساخته ها؛ پوشش های فایرپروف یا ضد حریق عبارتند از موادی که در مقابل آتش و حرارت محافظت می‌کنند و از گسترش آتش و انتشار دود جلوگیری می‌کنند. این پوشش‌ها به دلیل خواص ضد حرارتی و ضد آتش خود، در محیط‌هایی که به طور مستقیم با آتش و حرارت در تماس هستند، استفاده می‌شوند.

کاربرد پوشش ضد حریق در سازه های مختلف

فایرپروف ها برای ساختمان هایی با طبقه های کم ضروری نیستند؛ از این پوشش ها بیشتر برای ساختمان های چند طبقه با زیر بنای بزرگ استفاده می شود. در ادامه برخی از مهمترین موارد استفاده از این پوشش ها را لیست می کنیم:

  • مجتمع های مسکونی
  • مجتمع های تجاری
  • سازه های دریایی مانند سکوهای نفتی
  • تونل ها
  • معدن های زیرزمینی
  • کارخانه ها و تولیدی های مختلف
  • سوله ها
  • انبارها

آشنایی با انواع پوشش ضد حریق برای عایق سازی بنا

تولیدکنندگان برای سطوح مختلف سازه ها مجبور به تولید انواع مختلفی از عایق های حرارتی هستند. مثلا فایرپروف مخصوص سازه های دریایی با عایق ساختمان های مسکونی یا تجاری تفاوت های زیادی دارد. در ادامه انواع پوشش های ضد آتش را معرفی می کنیم

فایرپروف ماسه و سیمان

در این نوع فایرپروف عملیات زیرسازی با رابیتس و میلگرد انجام می‌گیرد و همینطور تمام المان‌ها باید زی سازی شوند. به عبارتی دیگر، فایرپروف ماسه و سیمان به صورت فول مش اجرا می‌شود. در فایر پروف ماسه و سیمان پس از انجام عملیات زیرسازی، عملیات پاشش انجام می‌گیرد. در پاشش این فایرپروف، ابتدا ماسه و سیمان و آب ترکیب شده و بعد به وسیله دستگاه‌های شات کریت به سطح المان‌های فلزی سازه پاشش می‌شوند.

در فایرپروف ماسه و سیمان ضخامت اجرای پاشش برای مقاومت دو ساعته برای تیرها، 4 سانتی‌متر و برای ستون‌ها 5/2 سانتی‌متر می‌باشد. همچنین برای مقاومت 3 ساعته در برابر حریق، برای تیرها 5 سانتی‌متر و برای ستون‌ها 3 سانتی‌متر می‌باشد. این فایرپروف اغلب برای سازه‌های با مقاومت دو ساعته در برابر حریق استفاده می‌شود.

مزایا و معایب فایرپروف ماسه و سیمان چیست؟

فایرپروف ماسه و سیمان، ارزان قیمت‌تر از سایر متریال است. این متریال به سادگی در دسترس بوده و برای لکه گیری بعد از اجرای پوشش برخی نقاط، برای اجرای لوله کشی و کارهای ابنیه‌ای که باید تخریب شوند، مناسب هستند.

معایب این فایرپروف بدین شرح است: ضخامت متریال فایرپروف ماسه و سیمان، نسبت به سایر متریال بالا بوده و برای پارکینگ‌هایی که محدودیت ارتفاعی دارند، مناسب نیست. همینطور ظاهر نامناسبی نسبت به دیگر متریال داشته و در نهایت وزن مخصوص این نوع فایرپروف بالا بوده و سازه را سنگین می‌کند.

فایرپروف با متریال معدنی

در این نوع فایرپروف، اجرای زیرسازی با توجه با نوع متریال و نوع تاییدیه‌ی متریال متفاوت می‌باشد که به طور کلی در این فایرپروف، اکثرا زیرسازی با توری مرغی و پین کوب انجام می‌شود. در فایرپروف با متریال معدنی، قبل از انجام زیرسازی باید سطوح فلزی المان‌های سازه توسط آب شست‌شو داده شود تا بعد از اجرا دچار تبله نشده و بعد زیرسازی انجام گیرد. بعد از آن که متریال به صورت کیسه بسته بندی شدند، با آب مخلوط شده و با دستگاه شات کریت روی المان‌ها پاشش داده می‌شوند. ضخامت اجرای این فایرپروف، معمولا بین 1 الی 3 سانتی‌متر است.

مزایا و معایب فایرپروف متریال معدنی چیست؟

فایرپروف متریال معدنی، دارای وزن مخصوص کم بوده و نسبت به فایرپروف ماسه و سیمان، سبک‌تر هستند. ظاهر این نوع فایرپروف، نسبت به ماسه و سیمان زیباتر و مناسب‌تر است. از معایب این نوع فایرپروف، می‌توان به قیمت بالای اجرای این فایرپروف نسبت به فایرپروف ماسه و سیمان اشاره کرد. همینطور لکه گیری آن هم سخت‌تر می‌باشد؛ چرا که مصالح آن به راحتی در دسترس نیست.

فایرپروف رنگ متورم شونده

در فایرپروف رنگ‌های متورم شونده، زیرسازی احتیاج نبوده و سپس رنگ‌ها به وسیله دستگاه‌های پیسوله‌ای در چند پاس، روی سطح المان‌ها پاشش می‌شوند و عملکرد آن‌ها به گونه‌ای است که پس از رسیدن حریق به سطح رنگ، این رنگ‌ها متورم شده و لایه‌ای مقاوم در برابر آتش تشکیل می‌دهند.

مزایا و معایب رنگ‌های متورم شونده چیست؟

از مزایای این نوع فایرپروف، می‌توان به سبک بودن و ظاهر بسیار زیبای آن نسبت به سایر فایرپروف‌ها اشاره کرد. اگر بخواهیم از معایب این فایرپروف بگوییم، باید گفت که این نوع فایرپروف‌ها، نسبت به سایر متریال‌ها بسیار گران بوده و میانگین قیمتی آن بسیار زیاد است. لکه گیری آن هم بعد از اجرا، نسبت به دیگر فایرپروف‌ها سخت‌تر است؛ چرا که متریال آن به راحتی در دسترس نیست.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید