۱۴۰۳/۰۲/۰۵

کارتریج شیرآلات چیست و چطور آن را تعویض کنیم؟

ممکن است تا به حال کلمه شیرآلات کارتریجی به گوشتان نخورده باشد،امروزه استفاده از شیرآلات کارتریجی رواج پیدا کرده قطعا نمونه‌هایی از آن را دیده‌اید.
کارتریج شیرآلات چیست و چطور آن را تعویض کنیم؟

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ ممکن است تا به حال کلمه شیرآلات کارتریجی به گوشتان نخورده باشد، اما به دلیل اینکه امروزه استفاده از شیرآلات کارتریجی رواج پیدا کرده قطعاً نمونه‌هایی از آن را دیده‌اید.

کارتریج شیرآلات چیست و چطور آن را تعویض کنیم؟

شیرآلات کارتریجی در واقع همان شیرآلات اهرمی هستند. در این مطلب قصد داریم ببینیم کارتریج چیست؟ سپس نحوه تعویض کارتریج شیرآلات اهرمی را توضیح خواهیم داد.

کارتریج چیست؟

کارتریج قطعه‌ای بسیار ضروری برای عملکرد درست شیرآلات اهرمی است. کارتریج شامل یک اهرم بوده که به کمک آن می‌توان شیر آب را باز کرد یا بست. بخش قطع و وصل آب که با بالا و پایین کردن اهرم انجام می‌شود ساده است. قسمت سخت کار میزان چرخش به سمت چپ و راست و به همان میزان گرم و سرد شدن آب است.

زمانی که اهرم وسط باشد آب سرد و گرم به یک میزان خارج می‌شود. هرچقدر شیر به سمت چپ چرخانده شود آب گرم‌تر و هرچقدر به سمت راست چرخانده شود آب سردتر خواهد بود.

کارتریج

کارتریج 

شیرآلات اهرمی یا کارتریجی چگونه عمل می‌کنند؟

شیرهای اهرمی بر خلاف مدل‌های کلاسیک که دو دسته برای کنترل جریان و دمای آب دارند، تنها یک اهرم دارند.

با بالا بردن اهرم آب وصل شده و با پایین آورده آن جریان آب قطع می‌شود. همچنین اگر اهرم را به سمت چپ بچرخانید آب گرم خواهد شد. هرچقدر اهرم را بیشتر به سمت چپ بچرخانید جریان آب گرم‌تر خواهد شد و اگر اهرم را به سمت راست بچرخانید آب سردتر می‌شود.

قطعاً حالا متوجه شده‌اید که کارتریج چیست و شیرآلات اهرمی چگونه کار می‌کنند.

ساختار کارتریج شیرآلات اهرمی چگونه است؟

شیرهای اهرمی نسبت به شیرآلات بهداشتی کلاسیک اجزا و قطعات کوچک‌تر و بیشتری دارند. در واقع ساختار شیر اهرمی نسبت به نوع کلاسیک پیچیده‌تر است. در شیرهای اهرمی آب سرد و گرم هر دو، تا بدنه شیر بالا آمده سپس آب وارد دایورتر می‌شود. دایورتر دقیقاً زیر کارتریج قرار دارد. در قسمت بالای کارتریج نیز چند آب بند وجود دارد. این آب بندها مانع از خروج آب از بالای اهرم می‌شوند.

بین اهرم و کارتریج نیز چندین صفحه سرامیکی تعبیه شده تا اهرم به راحتی و بدون ساییدگی حرکت کند.

نحوه تعویض کارتریج شیرهای اهرمی

تعویض کارتریج یا مغزی شیر خیلی سخت نیست. حتی نیاز نیست شیر را به طور کامل باز کنید. در ادامه روشی را خواهیم گفت که برای تمامی شیرآلات مانند روشویی، شیر آب سینک ظرفشویی به کار می‌رود.

ابتدا جریان آب را قطع کنید.

روی بدنه شیر یک دایره کوچک به رنگ قرمز و آبی دیده می‌شود. البته این پولکی در برخی شیرآلات به رنگ بدنه شیر و در قسمت پشت شیرآب قرار دارد. با باز کردن این دایره کوچک پیچ مغزی دسته را خواهید دید.

حالا باید به وسیله یک آچار الن ۲.۵ پیچ را باز کرده و سپس دسته اهرمی را از شیر جدا کنید.

پس از اینکه دسته را برداشتید باید قالپاق کارتریج را با آچار فرانسه باز کنید.

کارتریج خراب را بردارید.

کارتریج سالم را با توجه به پایه‌های کارتریج در محل خود قرار دهید. پایه‌های کارتریج باید در محل‌هایی که عمق بیشتری دارند قرار بگیرند.

در هنگام بستن مواظب باشید کارتریج نچرخد.

در آخر کاور یا همان قالپاق کارتریج را ببندید.

انواع کارتریج در شیرآلات مختلف استفاده شده است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از خرید کارتریج حتماً با پشتیبانی برند شیرآلات خود تماس گرفته تا کارتریج مناسب با شیر خود را خریداری کنید.

انتهای پیام/

منبع خبر: مهر

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید