۱۴۰۳/۰۱/۰۹

همه چیز دربارۀ بازاریابی اینترنتی املاک

مشاور املاک یکی از پر چالش‌ترین شغل‌های دنیاست که لازمۀ موفقیت در این شغل فعال و به روز بودن است.
همه چیز دربارۀ بازاریابی اینترنتی املاک

به گزارش اخبار ساخته ها؛ مشاور املاک یکی از پر چالش‌ترین شغل‌های دنیاست. در این شغل شما به صورت روزانه با سلایق و افراد مختلف آشنا می‌شوید. لازمۀ موفقیت در این شغل فعال و به روز بودن است. همچنین یکی از ملزومات این شغل، حضور داشتن در رسانه‌های تبلیغاتی است. خصوصاً این روزها که بازاریابی سنتی املاک متحول شده و بازاریابی اینترنتی املاک جای آن را گرفته است، این حضور نیز باید پررنگ‌تر و حرفه‌ای‌تر شود.

بازاریابی املاک چیست؟

بازاریابی املاک به مجموعه‌ای از تلاش‌ها، فرایندها و ارتباطاتی گفته می‌شود که به منظور ارائۀ خدمات به مشتریان انجام می‌شود. هدف بازاریابی املاک افزایش تعداد مشتریان و افزایش میزان درآمد است.

بازاریابی املاک چه مراحلی دارد؟

1. معرفی و ایجاد آگاهی از برند

شما باید بتوانید خود و برندتان را به نحو مطلوبی به مخاطبان معرفی کنید. این معرفی می‌تواند به صورت مستقیم یا با واسطه‌هایی باشد. اما چطور باید خودتان را به مشتری‌ها معرفی کنید؟ در مرحلۀ بعدی به شما خواهیم گفت!

2. جلب توجه

اینکه چگونه خودتان را به مخاطبان معرفی کنید، می‌تواند شما را به هدف نهایی‌تان بسیار نزدیک‌تر کند. شما باید تمام سعیتان را بکنید که معرفی جذابی از خود و برندتان ارائه کنید. اما برای ایجاد این جذابیت چه کار باید کرد؟ شما پیش از معرفی، باید به شناخت کاملی از مخاطبان هدفتان رسیده باشید. باید بدانید که چه علایقی دارند و از چه چیزهایی بدشان می‌آید.

معیارهای جلب توجه مخاطب در حوزۀ املاک متغیر هستند. این معیارها معمولاً بسته به شرایط بازار، منطقۀ فعالیت شما و… تغییر خواهند کرد. مثلاً در دورۀ رکود بازار مسکن، ممکن است اینکه شما می‌توانید به سرعت یک خریدار پیدا کنید، توجه صاحب ملک را جلب کند. اما چطور باید مشتری‌هایمان را پیدا کنیم؟

3. پیدا کردن و جذب مشتری‌ها

این مرحله، جزو مراحلی است که ما را بسیار به اهدافمان نزدیک یا از آنها دور می‌کند. فرض کنید شما خودتان را به مشتری‌ها معرفی کرده‌اید و نظرشان هم جلب شده است. یعنی مرحلۀ اول و دوم را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید. حالا باید چه کار کنید که یک رابطۀ ادامه‌دار با آنها داشته باشید؟

در یک دسته‌بندی بسیار کلی، مشتریان املاک به دو دستۀ خریدار و فروشنده تقسیم می‌شوند. خریدارها زمانی جذب می‌شوند که اطلاعات ملک مورد نظرشان را در دفتر ما ثبت کنند. فروشنده‌ها هم زمانی جذب می‌شوند که ما بتوانیم ملک آن‌ها را فایل کنیم

4. حفظ مشتری

آیا شما فقط به دنبال رابطۀ گذرا با مشتریان خود هستید؟ قطعاً نه. همۀ ما دوست داریم که مشتریان وفاداری داشته باشیم که برای مدت‌های طولانی ارتباطشان را با ما حفظ کنند. البته باید توجه داشت که مفهوم «حفظ مشتری» در حوزۀ املاک با دیگر حرفه‌ها کمی متفاوت است. چون معمولاً بسیاری از افراد معمولی در تمام عمر خود یک یا دو بار ملکی را معامله می‌کنند. در چنین شرایطی، حفظ مشتری چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ مشتریان املاک را می‌توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد:

  • مصرف کننده (که احتمالاً فقط یک یا نهایتاً دو بار با آنها معامله می‌کنیم.)
  • سرمایه‌گذار یا سازنده (که بارها و بارها می‌توان با آنها معامله کرد.)

حفظ مشتریان دستۀ اول، به معنای حفظ اعتماد و رضایت مشتری تا آخرین مرحلۀ معامله است. هر مشتری راضی می‌تواند شما را تبلیغ کند و مشتری‌های دیگری از این طریق پیدا کنید.

در خصوص حفظ مشتری سرمایه‌گذار و سازنده نیز باید تمام تلاشتان را بکنید. با حفظ یک سرمایه گذار و سازنده و راضی نگه داشتن او می‌توانید معاملات زیادی بکنید. از این طریق نیز درآمد و شهرتتان به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

بازاریابی املاک چه روش‌هایی دارد؟

بازاریابی املاک چند روش مختلف دارد. هر کدام از این روش‌ها نیز می‌توانند یک یا چند مرحله از مراحل بازاریابی املاک را شامل شوند. ما در این مقاله قصد داریم به روش مدرن و درآمدزای این روزها، یعنی بازاریابی اینترنتی املاک، بپردازیم.

بازاریابی اینترنتی املاک چیست؟

بازاریابی اینترنتی املاک نوعی از بازاریابی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه آژانس‌ها و مشاوران املاک قرار گرفته است. درواقع بازاریابی اینترنتی املاک یکی از شیوه‌های مدرن بازاریابی در حوزۀ املاک و مستغلات است. این شاخه از بازاریابی حوزۀ بسیار گسترده‌ای دارد و شامل بخش‌ها و فعالیت‌های مختلفی می‌شود. در ادامه ما به معرفی مؤثرترین شیوه‌های آن خواهیم پرداخت.

بازاریابی اینترنتی املاک از چه شیوه‌هایی انجام می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای بازاریابی اینترنتی املاک وجود دارد که از آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • راه‌اندازی کانال تلگرام
  • برقراری ارتباط با مشتریان ازطریق پلتفرم‌های اجتماعی مختلف مثل واتس اپ، لینکدین، تلگرام، و…
  • تبلیغات کلیکی، بنری و… در وب‌ سایت‌های مختلف
  • راه‌اندازی وب سایت

دو شیوۀ رایج و مهم برای بازاریابی اینترنتی در ایران وجود دارد که بیش از سایر روش‌ها مورد توجه قرار گرفته است. این دو شیوه عبارتند از:

  1. تبلیغات املاک در اینستاگرام
  2. بازاریابی املاک در پلتفرم های آنلاین مسکن مثل آریامرز

3 نکتۀ مهم برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی املاک

  1. انرژی، وقت و هزینۀ خود را در جاهایی صرف کنید که مشتریان بالقوۀ شما در آن حضور دارند.
  2. بازۀ توجه مخاطبان شبکه‌های مجازی بسیار کمتر از مخاطبان دنیای واقعی است.
  3. بازۀ توجه مخاطبان متناسب با پلتفرم و فضایی که در آن حضور دارند متفاوت است. به عنوان مثال در بلاگ پست و مقالات وب سایت‌ها فرصت بیشتری برای جلب توجه مخاطبان داریم. اما این فرصت در فضایی مثل اینستاگرام کمتر است.

با لحاظ کردن این سه نکته در بازاریابی اینترنتی املاک، می‌توان به نتایج مثبت و قابل قبول‌تری رسید.

تبلیغات املاک در اینستاگرام چگونه انجام می‌شود؟

اینستاگرام در حال حاضر پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین شبکۀ اجتماعی در ایران است. بنابراین اقشار مختلف و سلایق گوناگون جامعه در آن حضور دارند.

به نظر شما آیا مردم در اینستاگرام به دنبال خانه و زمین می‌گردند؟

آیا مشتریان بالقوۀ شما هم در اینستاگرام حضور دارند و می‌توانید توجه آنها را جلب کنید؟

آیا می‌توانید به‌ اندازه‌ای جذاب باشید که توجه مخاطبانتان را در اینستاگرام جلب کنید؟

بازۀ توجه مخاطبان اینستاگرام 3 الی 8 ثانیه است. این یعنی شما 3 تا 8 ثانیه وقت دارید که با پست، استوری، و… توجه آنها را به خودتان جلب کنید.

مشاوران املاک از دو طریق می‌توانند بازاریابی اینترنتی املاک در اینستاگرام را انجام دهند:

  1. به عنوان یک آژانس یا مشاور املاک، یک صفحۀ شخصی در اینستاگرام داشته باشید و محتوا تولید کنید.
  2. بدون داشتن صفحه، کسب و کار و آژانس یا وب‌ سایت خود را در صفحات اینستاگرامی تبلیغ کنید.

چطور می‌توان در صفحات شخصی اینستاگرام بازاریابی املاک انجام داد؟

برای این کار، باید هر 4 مرحلۀ بازاریابی را که در ابتدای مقاله معرفی شدند انجام دهید. شما باید توجه مخاطب را به خودتان جلب کنید. در ادامه نیز با تولید محتوای حرفه‌ای و جذاب در حوزۀ املاک، باید آنها را به مشتریان وفادار و دائمی خودتان تبدیل کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در این روش بازاریابی بازدهی شما دیرتر خواهد بود. چون مدت زمان نسبتاً زیادی لازم است که صفحۀ شما شناخته شود و مردم به آن اعتماد کنند. اما مزیت این شیوه این است که وفاداری مشتریان و بازدهی در این روش بیشتر از شیوۀ تبلیغات در پیج‌های دیگر است.

در حالتی که روی پیج خود (به عنوان مشاور املاک یا آژانس املاک) کار می‌کنید، دیرتر به بازدهی می‌رسید. اما بازدهی شما ماندگارتر است.

چطور می‌توان با تبلیغ در پیج‌های اینستاگرامی بازاریابی املاک را انجام داد؟

برای داشتن یک تبلیغ مؤثر و بازاریابی اینترنتی املاک در اینستاگرام، باید 3 مرحله از چهار مرحلۀ مهم بازاریابی املاک (که در اوایل مقاله به آنها اشاره شد) را طی کنید. یعنی تبلیغ شما باید به گونه‌ای باشد که شما و نوع فعالیتتان را به خوبی به مخاطب معرفی کنید. این معرفی باید طوری انجام شود که برای مخاطب جذاب باشد و توجه او را جلب کند. در نهایت نیز باید برای ارتباط با خودتان راهی را به مشتریان پیشنهاد دهید. این راه‌ها می‌تواند مراجعه به وب سایت، آدرس ایمیل یا یک شمارۀ تماس باشد.

تبلیغ در پیج‌های اینستاگرامی می‌تواند در کوتاه مدت مؤثر باشد و موجب جذب مخاطبان زیادی به سمت شما شود. شما باید از قبل برای مدیریت این مخاطبان و بهره‌برداری مؤثر از حضور آنها برنامه ریزی کرده باشید.

کدام روش بازاریابی اینترنتی در اینستاگرام بهتر است؟ داشتن پیج شخصی یا تبلیغات؟

هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌ها، مزایا و معایب خودشان را دارند. درواقع تفاوت این دو نوع روش بازاریابی اینترنتی در اینستاگرام را می‌توان به تفاوت سرمایه‌ گذاری‌های کوتاه مدت و بلند مدت تشبیه کرد. هر کدام از این سرمایه گذاری‌ها می‌توانند مفید باشند و شما را به سود زیادی برسانند. مهم این است که بدانید چه زمانی باید سرمایه گذاری کوتاه مدت بکنید و چه زمانی سرمایه گذاری بلند مدت برایتان مناسب‌تر است. انتخاب مناسب‌ترین روش به شرایط کسب و کار و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما بستگی دارد.

استفاده از تکنولوژی، مهم‌ترین ابزار بازاریابی اینترنتی املاک

این روزها همۀ افراد گوشی‌های هوشمند دارند. زندگی همۀ ما به نوعی با تکنولوژی عجین شده است. شما باید بتوانید از این ویژگی به عنوان ابزاری برای بازاریابی اینترنتی املاک خودتان استفاده کنید. قدرت تصاویر و ویدئوها را دست کم نگیرید. از خانه‌ها عکس‌های زیبا و دقیق بگیرید. عکس‌های شما باید خلاقانه باشد و جزئیات خانه را به خوبی نمایش دهد. علاوه بر به اشتراک گذاشتن این عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید این تصاویر را در هنگام مراجعۀ حضوری مشتریان روی تبلت خودتان به آنها نشان بدهید. قدرت تأثیرگذاری تصاویر به اندازه‌ای است که نظر مشتری را به سرعت جلب خواهد کرد. این تصاویر را به همراه جزئیات و ویژگی هر ملک می‌توانید در وب سایت خودتان هم منتشر کنید.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید