۱۴۰۳/۰۱/۱۰

نحوه استعلام بدهی مالیاتی + آموزش مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

در حال حاضر استعلام بدهی مالیاتی به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می‌شود.
نحوه استعلام بدهی مالیاتی + آموزش مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

 

به گزارش اخبار ساخته ها؛ امروزه تقریبا تمامی کارهای مالیاتی به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. به‌همین خاطر برای هرگونه امور مالیاتی باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس https://my.tax.gov.ir/ مراجعه کنید. علاوه بر لینک ذکر شده، شما می‌توانید با ورود به سایت سازمان امور مالیاتی، بخش خدمات اصلی مالیاتی، گزینه درگاه ملی خدمات الکترونیک را انتخاب کنید و سپس از خدمات استفاده کنید.

اگر تابه‌حال از خدمات این پایگاه استفاده نکردید، ابتدا باید در سایت ثبت‌نام کنید و اگر از قبل حساب کاربری دارید، از بخش ورود اطلاعات خود را وارد کنید تا وارد سامانه جامع مالیاتی شوید.

برای ورود به این سامانه همانطور که در تصویر نیز مشخص است، به شناسه ملی (اشخاص حقوقی و شرکت‌ها) یا کد ملی (اشخاص حقیقی) نیاز دارید.

برای ثبت‌نام، شماره تلفن همراه باید متعلق به فردی باشد که کد ملی یا شناسه ملی وی را برای ثبت نام استفاده می‌کنید. بهتر است اگر مشمول مالیات هستید در اولین فرصت در این درگاه ثبت‌نام کنید تا بتوانید از خدمات مختلف آن استفاده کنید.

مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

در راستای هوشمندسازی و ساده‌سازی سامانه‌های مالیاتی، سازمان امور مالیاتی امکان استعلام سوابق مالیاتی را با استفاده از کد ملی ایجاد کرده است. توجه کنید که برای استعلام سوابق و بدهی مالیاتی خودتان در این روش فقط به کد ملی نیاز دارید.

برای استعلام سوابق مالیاتی باید مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا وارد سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir شوید.

یک کد 6 رقمی از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود که این کد را باید در کادر زیر وارد کنید:

در سمت راست بر روی گزینه “درخواست‌ها” کلیک کنید.

سپس بر روی گزینه “استعلام بدهی مالیاتی” کلیک کنید.

در مرحله بعد با وارد کردن شماره ملی خودتان می‌توانید همه سوابق مالیاتی و بدهی مالیاتی خودتان به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی را ببینید.

روش‌های استعلام بدهی مالیاتی چیست؟

همانطور که گفتیم، شما می‌توانید به‌راحتی امور مالیاتی را به‌صورت آنلاین پیگیری و استعلام کنید. اما اگر به هر دلیلی امکان استفاده از خدمات به‌صورت آنلاین وجود نداشت، شما می‌توانید حضوری به دفاتر پیشخوان یا کافی‌نت‌ها مراجعه کنید و با ارائه مدارک لازم، امور مالیاتی خود را اعم از استعلام بدهی مالیاتی، پرداخت بدهی، اظهارنامه مالیاتی و … انجام دهید. یکی دیگر از روش‌های استعلام حضوری امور مالیاتی، مراجعه به نزدیک‌ترین حوزه امور مالیاتی یا ثبت احوال است. بهتر است برای انجام این امور به‌صورت حضوری، به دفاتری مراجعه کنید که مورد اعتماد شما هستند و در‌صورت امکان فردی را که آشنا به این امور است به‌عنوان همراه داشته باشید تا مشکلاتی مانند جعل هویت، سوءاستفاده از اطلاعات و … ایجاد نشود.

استعلام مالیات با شناسه ملی

اشخاص حقوقی یا شرکت‌ها باید از شناسه ملی برای استعلام بدهی مالیاتی استفاده کنند. شناسه ملی کد یکتایی است که به شرکت‌ها و بنگاه‌ها تعلق می‌گیرد و هویت آن‌ها را در مراجع مختلف نشان می‌دهد. شرکت‌ها ممکن است از قبل بدهی مالیاتی داشته باشند یا بنابه دلایلی جریمه شده باشند؛ با استفاده از شناسه ملی می‌توانند وارد درگاه خدمات الکترونیک مالیاتی شوند و سوابق مالیاتی، بدهی‌ها، پرداخت‌ها و … را مشاهده و اطلاعات لازم خود را استعلام کنند.

استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی

اشخاص حقیقی (شامل صاحبان کسب‌وکار، کارمندان و …) باید برای استعلام مالیات از کد ملی استفاده کنند. این اشخاص می‌توانند با استفاده از کد ملی وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک شوند و سپس فرایندهای مالیاتی خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام دهند.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی چگونه است؟

یکی از مسائل مهمی که شرکت‌ها با آن سروکار دارند،‌ بحث امور مالیاتی است. این شرکت‌ها، سازمان‌ها و تمامی اشخاص حقوقی، با داشتن شناسه ملی می‌توانند وارد درگاه الکترونیک مالیاتی شوند و امور مالیاتی مختلف خود را انجام دهند. ارائه اظهارنامه مالیاتی، پرداخت الکترونیک مالیات، مشاهده سوابق و … همه از مواردی هستند که می‌توانید با استفاده از درگاه خدمات الکترونیک مالیاتی انجام دهید. بهتر است اشخاص حقوقی مالیات خود را به‌موقع پرداخت کنند چراکه داشتن بدهی مالیاتی محدودیت‌های مختلفی را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند.

استعلام بدهی مالیاتی شرکت‌های سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص در واقع زیر مجموعه اشخاص حقوقی هستند. در نتیجه استعلام بدهی مالیاتی آن‌ها نیز مشابه استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی است. برای اینکار شرکت‌ها می‌توانند با داشتن شناسه ملی و اطلاعات هویتی وارد سامانه امور مالیاتی شوند و بدهی مالیاتی خود را استعلام و پرداخت کنند.

بهتر است بدانید که داشتن بدهی مالیاتی مشکلات مختلفی را هم برای شرکت و هم برای صاحبان آن ایجاد می‌کند؛ چراکه در واقع این بدهی در سابقه مالک شرکت نوشته می‌شود و مشکلات متعددی اعم از جریمه‌ها و محدودیت‌های شغلی را برای او ایجاد می‌کند.

مشاهده بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی؛ استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با کد ملی

اشخاص حقیقی می‌توانند برای استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با کد ملی وارد سامانه امور مالیاتی شوند و استعلام بدهی مالیاتی خود را دریافت کنند. مالیات درآمد، مالیات مشاغل، مالیات ملک و … از انواع مالیاتی است که می‌تواند به افراد تعلق بگیرد. ممکن است گاهی افراد این مالیات را فراموش کنند و عدم پرداخت آن باعث به‌وجود آمدن بدهی مالیاتی شود. به‌همین خاطر بهتر است هرچند وقت یکبار با استفاده از درگاه خدمات الکترونیک، وضعیت مالیاتی خود را چک کنید و در صورت داشتن بدهی آن را پرداخت کنید. داشتن بدهی مالیاتی ممکن است مشکلات مختلفی را برای شما ایجاد کند، از جمله ممنوع‌الخروج شدن که یکی از اولین اقدامات دولت در قبال افرادی است که بدهی‌های کلان مالیاتی دارند.

استعلام بدهی مالیاتی ملک

اگر صاحب ملک هستید باید بدانید که به املاک و مستغلات نیز مالیات تعلق می‌گیرد. برای استعلام بدهی مالیاتی ملک می‌توانید از درگاه الکترونیک استفاده کنید.

پس از ورود اطلاعات لازم (شامل اطلاعات هویتی مالک، اطلاعات ملک و …) سابقه مالیاتی ملک شما مشخص می‌شود و از این طریق می‌توانید بدهی یا عدم بدهی مالیاتی را استعلام کنید. پس از استعلام بدهی اگر بدهی نداشته باشید، گواهی عدم بدهی صادر می‌شود و در صورت داشتن بدهی مالیاتی، پرونده تشکیل می‌شود و می‌توانید بدهی مالیاتی را پرداخت کنید.

استعلام بدهی مالیاتی مغازه

مغازه‌ها و واحدهای صنفی بنابر نوع فعالیت باید مالیات پرداخت کنند. اگر صاحب مغازه هستید، باید در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی ارائه دهید و مبلغ مالیات تعیین شده را پرداخت کنید. در صورتی که مالیات را به‌موقع پرداخت نکنید بدهی مالیاتی برای شما ثبت می‌شود و ممکن است مشمول جریمه‌های مختلفی شوید. همچنین عدم پرداخت مالیات ممکن است باعث مشکلاتی در کار شما شود و محدودیت‌های مختلفی در زمان دریافت خدمات دولتی داشته باشید.

در رابطه با افرادی که کسب‌وکار اینترنتی دارند نیز به‌همین شکل باید پیش رفت. این افراد نیز باید اطلاعات مالیاتی را بر اساس درآمد خود تکمیل کنند و مشمول مالیات هستند. فرایند مالیاتی برای مشاغل اینترنتی به ترتیب شامل خود اظهاری مالیاتی، محاسبه و اعلام مبلغ و پرداخت مالیات می‌شود. اگر این مبلغ پرداخت نشود کسب‌وکار مشمول جریمه می‌شود و تا زمان تسویه بدهی مالیاتی محدودیت‌های مختلفی برای آن ایجاد می‌شود.

استعلام بدهی مالیاتی و ممنوع الخروجی

یکی از توابع بدهی مالیاتی که گریبان افراد را می‌گیرد، بحث ممنوع‌الخروجی است. افراد حقیقی یا حقوقی که دارای بدهی مالیاتی هستند، مشمول جریمه و محدودیت‌های مختلفی از جمله ممنوع الخروجی می‌شوند. در واقع در مورد افراد حقوقی، این مدیریت و ریاست شرکت و مجموعه هستند که باید این عواقب را تحمل کنند.

افراد می‌توانند از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی وضعیت ممنوع الخروجی خود را استعلام کنند. معمولا مدت ممنوع‌الخروجی مالیاتی ۶ ماه است ولی ممکن است به صلاحدید دادگاه این مدت تمدید شود. باید توجه کنید که افراد امکان اعتراض به ممنوع‌الخروجی تا ۲۰ روز بعد از صدور حکم را دارند و این امر ممکن است اجرای حکم را به تعویق بیاندازد یا لغو کند.

توصیه ما این است که در شرایطی که دلیل ممنوع الخروج بودن شما بدهی مالیاتی است، این بدهی را تسویه کنید تا از مشکلات بعدی هم جلوگیری شود.

استعلام مالیات سکه با کد ملی

طبق قانون، افرادی که از سال ۱۳۹۷ به بعد انواع سکه را از بانک مرکزی خریده باشند، مشمول پرداخت مالیات سکه هستند. از آن‌جایی که خرید سکه از بانک مرکزی ارزان‌تر از بازار آزاد است و فروش آن سودده است، مالیات سکه به‌نوعی مالیات درآمد است و نرخ مشخصی دارد که هرساله تعیین می‌شود. البته تا تعدادی مشخصی از سکه معاف از مالیات است و نیازی به محاسبه مالیات نیست. این تعداد در سال ۱۴۰۰ برابر با ۵ سکه بود و باید منتظر باشیم تا در سال ۱۴۰۱ عدد جدید اعلام شود.

مالیات سکه را نیز می‌توانید از طریق درگاه خدمات الکترونیک استعلام و پرداخت کنید تا مشمول جرایم مالیاتی نشوید.

استعلام مالیات خودرو با کد ملی

همان‌طور که می‌دانید مالیات نقل‌وانتقال برای همه خودروها یکسان نبوده و این میزان برای هر خودرو به عوامل گوناگونی بستگی دارد. طبق قانون جدیدی که تصویب شده است ابتدا باید هزینه مالیات بر نقل‌وانتقال خودرو پرداخت گردد تا امکان تعویض پلاک فراهم شود. اما در گذشته این امکان وجود داشت که پس از تعویض پلاک و هنگام مراجعه به دفاتر اسناد رسمی این مالیات پرداخت شود. مالیات نقل‌وانتقال خودروهای داخلی حدود ۱ درصد ارزش روز خودرو است اما در مورد خودروهای خارجی حدود ۲ درصد ارزش روز آن است.

اگر قصد فروش خودروی خود را دارید با واردکردن شماره پلاک، شماره همراه و کد ملی خود می‌توانید پیش از فرایند تعویض پلاک، مالیات نقل‌وانتقال خودروی خود را استعلام گرفته و پرداخت کنید. این موضوع سبب می‌شود تا موضوعات نقل‌وانتقال با سرعت بیشتری انجام شود و این موضوع تأثیر زیادی در سهولت این عملیات داشته است.

 

روش‌های پرداخت بدهی مالیاتی

برای پرداخت بدهی مالیاتی می‌توانید از طریق آدرس https://my.tax.gov.ir/ اقدام به استعلام مبلغ بدهی مالیاتی و پرداخت آن کنید. همچنین اگر بخواهید قبوض مالیاتی را پرداخت کنید می‌توانید از آدرس https://payments.tax.gov.ir/ استفاده کنید و با وارد کردن شناسه قبض و پرداخت قبض مالیاتی را پرداخت کنید.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید