۱۴۰۳/۰۲/۰۱

لوله فلکسی خرطومی چیست و چه مزایایی دارد؟

لوله فلکسی یک کانال فلزی با مقطع گرد و انعطاف پذیر است که بر روی ان لایه ای پلاستیکی جهت مراقبت در برابر رطوبت در نظر گرفته شده است.
لوله فلکسی خرطومی چیست و چه مزایایی دارد؟

به گزارش اخبار ساخته ها؛ هادی‌ های جریان برق، کابل‌ های دوربین های مداربسته، کابل های مخابراتی و هر نوع کابلی که در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی، مخابرات، کشاورزی و … استفاده می شوند نیاز به محافظت دارند تا در برابر عوامل خارجی مقاومت بالایی داشته باشند و از آسیب دیدن در امان باشند.

در صنایع مختلف همواره جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی فلزات یک دغدغه و بحث مورد توجه بوده است و تا امروز روش های متنوعی برای این امر استفاده شده است (پوشش با رنگ، پلاستیک، PVC و انواع پوشش های دیگر).

برای محافظت از سیم‌ ها معمولاً از لوله هایی تحت عنوان لوله برق استفاده می‌شود که ممکن از جنس، فلز، PVC، گالوانیزه، UPVC یا خم سرد و حتی پلاستیک باشند.

لوله فلکسی چیست؟

 اگر بخواهیم به صورت ساده لوله فلکسی را تعریف کنیم، آن ها را به عنوان یک روکش محافظتی برای سیم ها و کابل ها می شناسند. اما به طور کلی لوله فلکسی، یک کانال فلزی با سطح مقطع گرد است و لوله هایی بلند، سبک وزن و انعطاف پذیر هستند که برای محافظت از سیم ها و کابل ها در پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نام دیگر این لوله ها، لوله خرطومی فلزی است و نحوه استفاده از این لوله ها و نصب آنها بدین گونه است که برای بستن لوله فلکسی به دیوار از بست های مخصوص این کار استفاده می شود و بست ها با توجه به لوله فلکسی مورد استفاده سایزهای مختلفی دارند.

کاربرد لوله فلکسی

 از لوله فلکسی معمولا در محیط های بیرونی و صنعتی برای محافظت از کابل ها استفاده می شود. ممکن است مسیر کابل ها در نصب سیستم مداربسته مسیری طولانی باشد و یا کابل ها از فضای بیرونی همراه با پیچ و خم عبور کنند.

 در چنین شرایطی به منظور نظم بیشتر و محافظت از کابل ها در طول مسیر، لوله فلکسی گزینه بسیار مناسبی است. انعطاف پذیری لوله فلکسی باعث می شود از کابل دوربین مداربسته در مسیر پر پیچ و خم محافظت شود.

 انواع لوله فلکسی

 لوله خرطومی فلزی روکش دار: از این لوله برای محافظت سیم و کابل در محیط های مرطوب یا محیط های باز استفاده (outdoor) می شود.

 لوله خرطومی فلزی بدون روکش: این لوله فاقد روکش پلاستیکی PVC است و از این رو کاربری آن در محیط های داخلی (indoor) است.

 از لوله فلکسی معمولا برای محافظت از کابل ها در محیط های بیرونی و یا صنعتی استفاده می شود. توجه داشته باشید که لوله فلکسی توان محدودی در مقابل ضربات فیزیکی دارد و در صورت نیاز به تحمل فشارهای فیزیکی شدید باید از لوله فلزی استفاده کنید.

 لوله های فلکسی با اندازه های استانداردی ساخته می شوند. اندازه های استاندارد آنها عبارتند از 11، 13، 16، 21، 25، 29، 36، 42، 48 و باید توجه داشت که هر سایز از لوله به بست مناسب همان سایز نیاز خواهد داشت.

مزایا و معایب استفاده از لوله فلکسی خرطومی

 این مدل از تجهیزات به کار رفته در تاسیسات برقی ساختمان ها علاوه بر انعطاف پذیری بسیار بالا، استحکام بسیار مناسبی را از خود نشان داده و قادر است وزن کابل هایی با سطح مقطع زیاد را تحمل کند. این تجهیزات در برابر فشار و سایش مقاومت بسیار خوبی دارند. به دلیل انکه متریال اصلی لوله فلکسی خرطومی عمدتا فولاد گالوانیزه شده در نظر گرفته می شود، این لوله ها در برابر خوردگی و رطوبت از خود مقاومت بسیار خوبی نشان می دهند.

 این تجهیزات قادر هستند الکتریسیته ساکن را به نحو مطلوبی به زمین منتقل کرده و از بروز حوادث جانی و مالی جلوگیری کند. اما این لوله ها در برابر فشارهای زیاد و ضرباتی با شدت بسیار بالا از خود مقاومت چندانی نشان نمی دهند.

 اتصالات و تجهیزات جانبی لوله فلکسی خرطومی

 گلند لوله فلکسی

 از جمله اتصالات پرکاربرد لوله های فلکسیبل می توان به گلندها اشاره کرد. به طور کلی لوله های خرطومی به خودی خود در برابر آب و رطوبت از خود مقاومت نشان داده و از نفوذ آن ها به درون خود جلوگیری می کنند‌. اما در محل اتصال این لوله ها به جعبه تقسیم ها و یا سایر تجهیزات موجود در تاسیسات برقی ساختمان ها و صنایع، امکان نشتی و نفوذ آب وجود دارد. به همین دلیل عمدتا در چنین مواقعی از گلندها استفاده می شود. این تجهیزات دارای دو بخش متفاوت بوده و از نفوذ و نشتی آب به درون لوله فلکسی و جعبه تقسیم جلوگیری می کنند.

 بست لوله فلکسی

 از دیگر تجهیزات پر کاربرد در تاسیسات برقی صنایع و ساختمان ها می توان به بست های لوله فلکسی اشاره کرد. به طور کلی لوله های فلکسی عمدتا به صورت روکار و در ارتفاعات نصب می شوند. به همین دلیل باید به دیوار ها و یا سقف ها متصل شوند. از جمله تجهیزاتی که وظیفه نگهداری این لوله ها را بر عهده دارند، بست ها هستند. بست ها وظیفه دارند لوله فلکسی خرطومی را به همراه متعلقات آن ها به دیوار و یا سقف متصل کنند.

 عمدتا تعداد و اندازه بست ها با توجه به طول مسیر و نیز اندازه و سایز لوله فلکسی خرطومی تعیین می شود. به همین دلیل این بست ها در سایز ها و اندازه های گوناگون در بازار موجود هستند.

 قیمت خرید لوله فلکسی

 برای خرید لوله فلکسی نمی توان قیمت های قطعی و مقطوعی در نظر گرفت و باید مانند سایر انواع لوله ها باید فاکتورهایی را در نظر گرفت. از جمله مهمترین فاکتورها می توان به نوع لوله (روکش‌دار یا بدون روکش بودن)، برند یا شرکت سازنده لوله فلکسی، سایز لوله، قیمت ارز، تعداد و متراژ لوله و سایر شرایط را در نظر گرفت.

 با توجه به تمامی موارد ذکر شده می توان گفت لوله فلکسی در سایزهای مختلف و با متراژ ۲۵ متر را می توان با قیمت هایی از ۴ تا ۱۰۰ هزار تومان خریداری کرد که البته ممکن است با توجه به شرایط بازار تغییر هم بکنند.

  انتهای پیام/

منبع خبر: اخبار ساختمان

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید