۱۴۰۳/۰۲/۰۵
دیروز همین‌جا، دوازدهم آذر

زادروز استاد دکتر ژاله آموزگار (دیروز همین‌جا)

83 سال پیش در چنین روزی در سال 1318، ژاله آموزگار ـ استاد زبان‌های باستانی ایران و از مفاخر فرهنگی کشورمان ـ به دنیا آمد.
زادروز استاد دکتر ژاله آموزگار (دیروز همین‌جا)
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 12 آذر.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز شنبه دوازدهم آذرماه 1401 خورشیدی، 258اُمین روز سال جاری، برابر است با هشتم جمادی‌الاولای 1444 هجری قمری و سوم دسامبر 2022 میلادی.

83 سال پیش در چنین روزی در سال 1318، ژاله آموزگار ـ استاد زبان‌های باستانی ایران و از مفاخر فرهنگی کشورمان ـ به دنیا آمد.

ژاله آموزگار در 12 آذر 1318 در خوی زاده شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به پایان رساند. در ادامه‌ تحصیلات خود، در 1338 از دانشکده‌ ادبیات دنشگاه تبریز دانشنامه‌ لیسانس گرفت. در 1342 با استفاده از بورس تحصیلی به فرانسه رفت و در رشته‌ «فرهنگ و زبان‌های باستانی» در دانشگاه سوربن مشغول تحصیل شد. ژاله آموزگار در دانشگاه سوربن از محضر استادان بنامی چون: «پروفسور پی یر دومناش»، «ژیلبر لازار» و «بِنوِنیست» بهره برد، تا این‎که در سال 1346 دانشنامه‌ دکتری گرفت.

                                                                                

دکتر آموزگار در 1348 به میهن بازگشت و در «بنیاد فرهنگ ایران» مشغول به کار شد و کار پژوهش بر روی «دینکَردِ پنج» از متون پهلوی را آغاز کرد. از 1349 نیز در «گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی» دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران به کار پرداخت و کار پژوهش بر روی «تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام» را همراه با زنده‌یاد دکتر احمد تفضلی به انجام رساند.

دکتر ژاله آموزگار کتاب‌هایی نیز در زمینه‌ فرهنگ کهن ایران تألیف یا ترجمه کرده است؛ از آن میان: «ارداویراف‌نامه» از فیلیپ ژینیوی فرانسوی را. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دکتر ژاله آموزگار را به عنوان یکی از مفاخر فرهنگی ایران‌زمین معرفی کرده است.

دکتر ژاله آموزگار ـ استاد زبان‌های باستانی ایران ـ امروز 83‌امین شمع زندگانی‌ خود را روشن می‌کند.

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید