۱۴۰۳/۰۲/۰۷
دیروز همین‌جا، چهارم آذر

درگذشت نخستین آموزگار کودکان کرو لال

56 سال پیش در چنین روزی در سال 1345، جبّار باغچه‌بان ـ آموزگار کودکان کر و لال و از مفاخر فرهنگی ایران ـ درگذشت.
درگذشت نخستین آموزگار کودکان کرو لال
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 4 آذر.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته‌ها؛ امروز آدینه چهارم آذرماه 1401 خورشیدی، 250‌اُمین روز سال جاری، برابر است با سی‌ام ربیع‌الثانی 1444 هجری قمری و بیست و پنجم نوامبر 2022 میلادی.

56 سال پیش در چنین روزی در سال 1345، جبّار باغچه‌بان ـ آموزگار کودکان کر و لال و از مفاخر فرهنگی ایران ـ درگذشت.

                                                                                                         

میرزا جبار عسگرزاده ـ معروف به جبار باغچه‌بان ـ در سال 1264 در ایروان پایتخت کنونی ارمنستان متولد شد. او در جوانی در کلاس‌های اول ابتدایی شهر ایروان به تدریس پرداخت. به دنبال گزارش‌های رضایت‌بخش از نحوه‌ کار آموزش او به اداره‌ مرکزی فرهنگ آذربایجان، مدیر کل معارف آذربایجان او را به تبریز منتقل کرد. جبار عسگرزاده در 1303 نخستین کودکستان ایران با نام «باغچه‌ اطفال» را برای ناشنوایان در تبریز بنیان گذاشت، از این رو نام خانوادگی خود را از عسگرزاده به «باغچه‌بان» تغییر داد.

                                                                    

در 1306 کودکستان باغچه‌ اطفال در تبریز منحل شد و باغچه‌بان در همان سال کودکستانی در شیراز بنیاد نهاد و خود تا 1312 در آن جا ماند. باغچه‌بان در 1312 نخستین «دبستان کر و لال‌ها» را در تهران تأسیس کرد و در همین سال دستگاهی به نام «تلفن گنگ» را برای استفاده‌ دانش‌آموزان کر و لال اختراع کرد و به ثبت رسانید. او بنیادها و مؤسساتی را نیز برای آموزش و پرورش و در حمایت از کودکان کر و لال برپا کرد.

باغچه‌بان همچنین نخستین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است. یکی از کتاب‌های او را با نام «بابا برفی»، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رساند و شورای جهانی کتاب کودک آن را در شمار بهترین کتاب‌های کودک معرفی کرده است.

                                       

جبار باغچه‌بان ـ آموزگار و مبتکر آموزش کودکان کر و لال ـ در 4 آذر 1345 در 81سالگی در تهران شمع وجودش خاموش گشت. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، جبار باغچه‌بان را به عنوان یکی از مفاخر فرهنگی ایران‌زمین معرفی کرده است.

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرات

  • Image
    ناشناس 1 سال پیش پاسخ

    روحش شاد. واقعا مرد تاثیر گذار در ایران بود .