۱۴۰۳/۰۱/۱۰

تفاوت پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی در چیست؟

افرادی که با کار در ساخت و ساز یا با خرید و فروش ملک سروکار دارند احتمالا پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی می‌دانند. پلاک‌ها بخشی از شناسنامه‌ی ملک یا آپارتمان هستند که توسط اداره‌ی ثبت اسناد و املاک تعیین خواهند شد.
تفاوت پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی در چیست؟

به گزارش اخبار ساخته ها؛  شما می‌توانید از طریق شماره پلاک روی یک سند به بسیاری از مشخصات ملک که در سازمان ثبت اسناد و املاک مشخص شده، دسترسی یابید. در این مقاله در مورد تفاوت‌های پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی اشاره می‌کنیم.

پلاک ثبتی چیست؟

در محدوده قوانین ثبتی آپارتمان و در کل ملک، پلاک ثبتی قرار می‌گیرد. ابتدا برای اینکه بتوانید املاک و اراضی را شناسایی کنید، باید محل وقوع قرار گرفتن آن را ارزیابی کنید.
در ابتدا اراضی را تقسیم و طبقه‌بندی می‌کنیم و این تقسیم‌بندی از استان‌ها شروع می‌شودو طبق آن اراضی به واحدهای کوچکتر و قابل شناسایی تفکیک و تقسیم می‌شوند. به هر کدام از واحدها یک بخش گفته می‌شود.
در مرحله بعدی هر بخش ثبتی به قطعات کوچکتری تقسیم می‌شود که به هر کدام از این قطعات به اصطلاح قطعه اصلی گفته میشود. قطعه‌ی اصلی را قطعه مادر می‌گویند.
عملیات شهرسازی و ساختمان‌سازی در سال‌های بعد هرکدام از قطعات فرعی را به قطعات کوچکتری تقسیم می‌کند. هر قطعه‌ای را درون قطعات اصلی و همان مادر متولد می‌شود، یک شماره اصلی و یک شماره فرعی دارد که ترکیب این دو شماره با هم یک شماره پلاک ثبتی برای هر قطعه را نشان می‌دهد.

فرق پلاک ثبتی اصلی و فرعی از لحاظ معنا

شماره پلاک ثبتی اصلی برای قطعه مادر صادر می‌شود. پس از آن، هر بخش کوچکتری که از قطعه اصلی جدا شود یک شماره پلاک فرعی به جا می‌ماند.
در این صورت تعیین خواهد شد که یک زمین مربوط به کدام قطعه مادر است و کدام بخش از آن را به خود اختصاص داده است. البته می‌توان پلاک ثبتی اصلی و فرعی را به نام کوچک و نام‌خانوادگی افراد تشبیه کرد.
سازمان ثبت اسناد و املاک با هدف شناسایی هر ملک را با شماره‌ای به صورت اصلی و فرعی از هم جدا می‌کند.

برای تشخیص شماره اصلی و فرعی، آن را با علامت ممیز از هم جدا می‌کنیم. شماره سمت چپ اصلی و شماره سمت راست فرعی است. به طور مثال برای شماره پلاک ۴۵۷۸/۷۹ عدد ۷۹ شماره پلاک اصلی و شماره ۴۵۷۸ شماره فرعی به حساب می‌آید.

شماره پلاک تفکیکی چیست؟

درصورتی که ملک ثبت شده‌ای توسط سازمان کل ثبت اسناد و املاک به دو یا چند قطعه کوچکتر تقسیم شود، و مجلس برای هر قطعه تنظیم می‌شود، شماره‌ای اختصاص می‌دهد که به این شماره قطعه تفکیکی گفته می‌شود.
شماره تفکیکی به شماره قطعه هم مشهور است که از عدد ۱ شروع شده و به تعداد قطعات بالا می‌رود.

تفاوت شماره پلاک ثبتی و تفکیکی در چیست؟

شماره پلاک ثبتی به این صورت است که از دو قسمت اصلی و فرعی تشکیل شده است که ممکن است قطعه اصلی یکپارچه باقی بماند و شماره فرعی وجود نداشته باشد.
اما شماره پلاک تفکیکی به این صورت است که ملک به دو یا چند قسمت تقسیم می‌شود و برای هر قسمت از ملک پلاک تفکیکی درنظر گرفته می‌شود.
هر قطعه ملک تفکیکی به صورت مجزا قابلیت تملک دارد و برای آن از اداره ثبت می‌توانید سند مالکیت شش دانگ دریافت کنید.
در آپارتمان‌ها شماره قطعه تفکیکی، همان ردیف صورت مجلس تفکیکی است. در پنچاق، سند، صورت مجلس و یا نقشه تفکیکی درج می‌شود.

درج شدن پلاک تفکیکی در سند مالکیت

در اسناد مالکیت شماره‌های پلاک ثبتی املاک به چهار صورت زیر باید آورده شود:

۱- به صورت یک شماره اصلی و یک شماره فرعی (به طور مثال ۱۲۷۵/۱۷۲)

۲- به صورت یک شماره اصلی و چند شماره فرعی (به طور مثال ۴۷-۴۶-۴۵/۳۲)

۳- به صورت یک شماره اصلی و بدون شماره فرعی (مثل ۱۲۶ اصلی(چون قطعه مادر تفکیک نشده است))

۴- چند شماره اصلی و چند شماره فرعی (به طور مثال ۲۱۱-۲۵۳-۲۵۴/۶۸۳۲-۶۹۳۳)

در صفحه سوم اسناد مالکیت، پلاک‌های فرعی و اصلی و حدود اربعه ملک (که همان چهار جهت جغرافیایی اصلی می‌باشد) و مساحت کل عرصه (زمین) با حروف درج می‌شود.

ممکن است برخی از املاک فاقد مساحت و حدود اربعه بوده و فقط شماره پلاک ثبتی داشته باشند. برای تعیین مساحت ملک، از نقشه ثبتی که توسط کارشناسان ثبتی تهیه شده است، استفاده کنید.

استعلام الکترونیکی شماره پلاک ثبتی یک آپارتمان

برای استعلام الکترونیکی شماره پلاک ثبتی یک ملک یا آپارتمان، باید به وب سایت رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس https://ssaa.ir و قسمت خدمات الکترونیک آن مراجعه نمایید. و از شما در این قسمت شناسه‌ یکتای استعلام را که یک کد ۱۸ رقمی است را خواستار است.

شناسه یکتای استعلام

باید در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک، اطلاعات سند ملک ثبت شود. پس از ثبت کامل اطلاعات، یک کد ۱۸ رقمی به سند اختصاص داده شود. در تمام کشور این کد یکتا بوده و هرگز تکرار نخواهد شد.

استعلام وضعیت ثبتی یک ملک روی زمین چگونه است؟

در مرحله اول برای استعلام ثبتی هر ملک به پلاک ثبتی آن احتیاج است و برای بدست آوردن پلاک ثبتی باید از جانمایی معکوس پلاک ثبتی استفاده کرد. با برداشت گوشه‌های دقیق ملک در سیستم مختصات یوتی‌ام شروع کرده و نقشه آن را آماده می‌کنیم. بعد این نقشه را بر روی اطلاعات و نقشه‌های موزاییک شده در سیستم مختصات یوتی‌ام محل ملک قرار خواهیم داد.
پلاک ثبتی ملک را می‌توانیم به این ترتیب بدست آورده و آخرین وضعیت ثبتی ملک را با مراجعه به دفتر اسنادرسمی استعلام بگیریم.

جمع‌بندی:

• شماره پلاک ثبتی ملک مانند کدملی برای ملک می‌باشد شماره پلاک ثبتی به دو قسمت شماره پلاک فرعی و اصلی تقسیم می‌شود.

• شماره تفکیکی یا شماره قطعی زمانی ایجاد میشود که هر زمین به چند قطعه مجزا تقسیم شود. هر قطعه قابلیت مالکیت مجزایی دارد که شماره قطعه‌ها از یک شروع و به تعداد قطعات بالا می‌رسد.

• برای تشخیص محل وقوع اراضی مختلف در سطح کشور، آن‌ها را براساس استانداردهای خاصی به بخش‌های کوچکتر تقسیم می‌نمایند. به هر کدام از بخش‌ها که قطعه مادر یا اصلی نامیده می‌شود، یک شماره پلاک ثبتی اختصاص داده می‌شود.

منبع خبر : ملکاوی

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید