۱۴۰۳/۰۱/۱۰

تاخیر در ساخت، قیمت مسکن را بالاتر می برد

هر روز خبرهای ضد و نقیضی از پروژه ی نهضت ملی مسکن به گوش می رسد. حالا به نظر می آید که ساخت این واحدهای مسکونی با افزایش قیمت رو به رو شده است.
تاخیر در ساخت، قیمت مسکن را بالاتر می برد

به گزارش اخبار ساخته ها ،ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: عدم اجرای تعهدات از سوی برخی مسئولین وزارت راه و شهرسازی موجب شده است که روند ساخت خانه های این پروژه به خوبی پیش نرود و با تاخیر رو به رو شود. در نتیجه هزینه ی ساخت این واحدها تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

 رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در ادامه چنین گفت: اگر طرح نهضت ملی مسکن به درستی اجرا می شد، می توانست بخشی از نیازهای کشور در این حوزه را تامین کند. اما اجرای این طرح به مشکل خورده است. ما از ماه ها پیش به وزیر راه و شهرسازی، مشکلات این طرح را گوشزد کردیم اما متاسفانه، هیچگونه اقدامی در راستای رفع این مشکلات صورت نگرفت. به نظر می آید رویه ی خاصی برای اجرای طرح نهضت ملی وجود ندارد.

بدنه ی مدیریتی وزارت راه و شهرسازی بدون توجه به نظرهای کارشناسانه، اقدامات خود را در پیش گرفته است.

رهبر در ادامه گفت: بارها گفتیم که خیلی از متقاضیان بعد از واریز ۲ یا ۳ آورده ی ۴۰ میلیونی، دیگر توان پرداخت نخواهند داشت و در نتیجه ریزش می کنند. این موضوع در نهایت به عدم پیشرفت و توقف طرح ها منجر خواهد شد. پیشنهاد دادیم که برخی از محدودیت ها و شروط افراد واجد شرایط کنار گذاشته شود. از طرفی دیگر انبوه سازان پیشنهاد داده اند که بخشی از منابع مالی این طرح را تامین کنند که باز هم مورد توجه وزارتخانه قرار نگرفت.

از سوی دیگر، یکی از سازنده های پروژه ی نهضت ملی مسکن در استان تهران گفت: ما بر اساس آن چه که وزارتخانه راه و شهرسازی وعده داده بود، پروژه ی خود را دو ساله تعریف کردیم. در حال حاضر یک سال و چهار ماه از آغاز کار می گذرد اما مشکلات زیادی از جمله پرداخت نامنظم، مدیریت مسئولین در حوزه مسکن، سرعت بسیار پایین و …باعث شده است که نتوانیم ظرف دو سال، واحدها را تحویل بدهیم.

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران تاکید کرد: مسئولین وزارتخانه به ما می گویند که اگر سرمایه ی خود را به منظور تکمیل پروژه بیاورید، ما سهم شما به شکل تهاتری پرداخت می کنیم. اما مشکل این جاست که تمام این حرف ها به قرارداد نمی رسد. همین بلاتکلیفی است که باعث شده روند ساخت این پروژه انقدر طولانی شود.

وی افزود: در تمام دنیا برای این که هزینه ها کاهش پیدا کند و هزینه ی زیرساخت کمتری بپردازند، به سمت ساخت برج و مجتمع رفته اند. ممکن است که واگذاری زمین برای ساخت خانه های یک طبقه در روستا، به صرفه باشد اما این موضوع در مورد شهرهای بزرگی مثل تهران اصلا منطقی نیست. درست نیست که زمین گران قیمتی را به ساخت خانه های یک طبقه اختصاص دهیم.

در برخی مناطق، متمم وام ساخت پرداخت نشد!

ایرج رهبر، رئیس کانون انبوه سازان تهران ضمن اعلام عدم پرداخت متمم تسهیلات نهضت ملی مسکن در برخی مناطق چنین گفت: وامی که برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در تهران، در نظر گرفته اند ۴۵۰ میلیون تومان می باشد. اما وام ما هنوز ۳۰۰ میلیون است و تکلیف آن ۱۵۰ میلیون تومان نیز روشن نشده است. البته باید بگوییم که در برخی از این شهرهای اطراف تهران که کیلومترها از آن دورند، مبلغ ۴۵۰ میلیون تومانی پرداخت می شود. اما در برخی دیگر از شهرها مثل شهریار و اسلامشهر، این موضوع هنوز تحقق پیدا نکرده و شکل اجرایی به خود نگرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: خیلی از مفاد قراردادها هنوز هم محقق نشده است. مثلا قبلا گفته می شود که مابه التفاوت قیمت میلگرد فهرست بها با بازار آزاد پرداخت می شود. اما در دوره ی جدید مدیریت وزارت راه و شهرسازی، خبری از این پرداخت ها نیست.

عدم وفاداری نسبت به تعهدات قرارداد، باعث ضرر و زیان سازنده و خریدار می شود. رهبر در ادامه گفت: قرارداد ما ساخت ساختمان های پنج طبقه بود. تعهد داده بودند که در صورت افزایش طبقات ساختمان، هزینه های اضافه را به سازندگان پرداخت کنند اما در این زمینه نیز هیچ اقدامی صورت نگرفته است و هنوز هم خبری از پرداخت نیست.

ایرج رهبر، رئیس کانون انبوه سازان تهران اعلام کرد که تاخیر در ساخت پروژه های نهضت ملی و طولانی شدن روند آن باعث افزایش هزینه های ساخت و ساز شده است. وی گفت: در حال حاضر، برای ساخت هر متر مربع حدودا ۸ میلیون تومان هزینه می شود. این در حالیست که اگر شرایط پروژه طبیعی بود، می توانستیم با ۴۰ درصد کمتر از این رقم، پروژه را جمع کنیم. البته موضوع تورم نیز باعث رشد قیمت ها شده است. دو مشکلی که در حال حاضر داریم، عدم تامین منابع و رسیدگی نکردن به خواسته های سازندگان است.

منبع خبر: پرشین سازه

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید