۱۴۰۳/۰۱/۰۹

به حداقل رساندن ریسک در زمان استفاده از محصولات پاک کننده

برخی از محصولات پاک‌کنندۀ شیمیایی خطرات بالقوه‌ای را برای کارکنان به خصوص در زمانِ استنشاق، ایجاد می‌کنند.
به حداقل رساندن ریسک در زمان استفاده از محصولات پاک کننده

به گزارش اخبار ساخته ها به نقل از ماهنامه «ویکی کلین»، برخی از محصولات پاک‌کنندۀ شیمیایی خطرات بالقوه‌ای را برای کارکنان به خصوص در زمانِ استنشاق، ایجاد می‌کنند.

ECJ بررسی می‌کند که کارفرمایان و انجمن‌ها برای محافظت از کارکنان و به حداقل‌رساندن خطر برای ریه‌های کارکنان بخش نظافت چه کاری انجام می‌دهند.

محیط‌های کاری امروزه نسبت به قبل امن‌تر است یا حداقل دوست داریم این‌گونه تصور کنیم. ایمنی در کارخانه‌های قرن 18 و 19 که سانحه‌های تلخ در آن‌ها بسیار رایج بود، اولویت پایینی داشت. به‌عنوان مثال: از دست‌دادن انگشت یا حتی دست، در حین کار با ماشین‌آلات بدون محافظ، یک اتفاق روزمره در کارخانه‌های نساجی بود و بیماری‌های ریوی در سوله‌های نخ‌ریسی که در آن گردوغبار و الیاف مرطوب جمع می‌شدند، شایع بود. علاوه بر این، سروصدای شدید ماشین‌آلات در بسیاری از کارخانه‌ها، ناشنوایی را به یک خطر شغلی تبدیل می‌کرد. با نگاهی به گذشته، ما از این واقعیت که افراد شاغل ناآگاهانه خود را در معرض خطر قرار می‌دادند، بسیار تأسف می‌خوریم و احساس وحشت می‌کنیم؛ اما خطرات جدید نیز همیشه درحال آشکارشدن هستند.

رنگ‌های دارای سرب تا قرن بیستم به دلیل خاصیت سایشی بسیار رایج بودند، اما قرارگرفتن در معرض سرب می‌تواند منجر به فشارخون بالا، آسیب‌رسیدن به کلیه و مشکلات عدیده در طولانی‌مدت شود. با این حال استفاده از آن در محل کار تا دهه 1980 مشکلی نداشت. به‌طور مشابه، آزبست یا پنبه نسوز که اکنون به عنوان عامل بیماری حاد ریوی شناخته می‌شود، تا همان دهه به‌طور گسترده در صنعت ساخت‌وساز استفاده می‌شد.

مقررات کنترل مواد خطرناک برای سلامت (COSHH) در سال 2002، کارفرمایان را ملزم می‌کند تا با نظارت بر استفاده از مواد شیمیایی و انجام ارزیابی خطر، مخاطرات مواجهه کارکنان با مواد شیمیایی را کاهش دهند. بر اساس این قانون بسیاری از شرکت‌های شیمیایی اکنون فرمولاسیون خود را تغییر داده‌اند تا محصولات خود را برای استفادۀ ایمن‌تر تولید کنند.

 

تأثیر محصولات پاک‌کننده بر روی عملکرد ریه

با وجود این امر، اقدام مثبتی صورت گرفت؛ مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ توسط دانشگاه برگن نروژ انجام شد، ثابت کرد که قرارگرفتن منظم در معرض محصولات پاک‌کننده به شکل روزانه تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد ریه‌های کاربر دارد.

آزمایش‌های انجام‌شده روی افرادی که در 20 سال گذشته به‌طور منظم از محصولات اسپری استفاده می‌کردند، نشان داد؛ عملکرد ریه‌هایشان با عملکرد یک فرد سیگاری که روزانه 20 نخ سیگار می‌کشید، مشابه است. مطالعه بر روی 6000 نفر نشان داد که برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات پاک‌کننده، غشاهای مخاطی پوشانندۀ راه‌های هوایی ریه‌ها را تحریک می‌کند و منجر به آسیب طولانی‌مدت می‌شود. همچنین مطالعۀ انجام‌شده توسط دانشگاه برگن در سال گذشته نشان داد کودکانی که مادرانشان با محصولات پاک‌کننده حتی سال‌ها قبل از لقاح کار می‌کردند، در معرض خطر بالای ابتلا به آسم هستند.

به گفته آژانس اروپایی ایمنی و سلامت در محل کار (EU-OHSA)، میلیون‌ها پاک‌کننده اروپایی هر روز با مواد شیمیایی قوی و همچنین مواد دیگری مانند گردوغبار، دوده و کپک که می‌توانند برای سلامتی مضر باشند، در تماس نزدیک هستند.

به گفته این آژانس، بسیاری از مواد پاک‌کننده نیز بوهایی دارند که می‌توانند حساسیت ایجاد کنند. همچنین واکنش‌های شیمیایی خطرناک ممکن است در هنگام مخلوط‌کردن محصولات رخ دهد. EU-OHSA یک کمپین در سراسر اروپا از سال 2018 تا 2019 برای برجسته‌کردن خطرات برای پاک‌کننده‌ها تشکیل داد.

 

شرکت‌های نظافتی برای به حداقل‌رساندن خطرات مواد پاک کننده بر روی سلامت چه کاری انجام می دهند؟

ثور نیلسن، مدیر بازاریابی و خرید Insider Facility Services می‌گوید: شرکت او به خوبی از چالش‌های ناشی از علم شیمی آگاه است. وی معتقد است: ما فقط از محصولات دارای برچسب زیست‌محیطی برای کارهای تمیزکردن منظم روزانه خود استفاده می‌کنیم و از محصولات اسپری که کاربر را در معرض خطر تنفس دود قرار می‌دهد، استفاده نمی‌کنیم. «در واقع من یک کتابچه راهنما شامل جزئیات مواد و سایر تجهیزاتی را که باید به صورت استاندارد مورد استفاده قرار گیرند، ایجاد کرده‌ام و همه مدیران ما به آن دسترسی دارند».

با این حال، او اضافه می‌کند: این شرکت گاهی‌اوقات از محصولاتی استفاده می‌نماید که خارج از پارامترهای ایمنی خود هستند. به‌عنوان مثال: ما تعهداتی داریم که در آن مشتری ممکن است استفاده از یک محصول خاص را مشخص کند یا ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که در آن ما نیاز به استفاده از عاملی داریم که کمی قدرتمندتر است. در این شرایط ما اطمینان می‌دهیم که شخص تمیزکننده بسته به زمان قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی مورد استفاده، از یک ماسک با فیلتر یا بدون فیلتر به‌عنوان حداقل محافظ استفاده می‌کند. به اعتقاد او، آموزش اولیه Insider Facility Services شامل استفاده از مواد شیمیایی است.

نیلسن می‌افزاید: «این همچنین بخشی از برنامه آموزشی در آکادمی داخلی ما است».

آتالیان سروست نیز بر ایمنی بر اساس کیفیت و سلامت تمرکز دارد و به گفته جان کروبی، مدیر بخش محیط زیست: «آگاهی و آموزش هر دو کلید این تضمین هستند که همه مسئولانه عمل کنند».

او همچنین بیان می‌کند: «رویکرد ما ریشه‌کن کردن یا کاهش خطر است، تا آن‌جایی که برای محافظت از کارکنان و صنعت گسترده‌تر امکان‌پذیر است. مردم هسته اصلی تجارت ما هستند و ما متعهد به ارائه اطلاعات، دستورالعمل‌ها، آموزش و نظارت صحیح هستیم تا به پاک‌کننده‌های خود در ارائه خدمات درجه یک کمک کنیم».

سیستم اندازه‌گیری دوز مواد شیمیایی این شرکت ایمن و دقیق است و در عین حال خطر ضایعات و نشت را به حداقل می‌رساند.

کروبی می‌گوید: این بدان معناست که ما اجزای خطرناک مواد را شناسایی و نحوه استفاده و توزیع آن‌ها را بررسی می‌کنیم و راه‌های ورود احتمالی آن‌ها به بدن و تأثیری که می‌توانند بر کارمندانمان داشته باشند را ارزیابی می‌کنیم.

به گفتۀ او، این شرکت متعهد به یافتن روش‌های جدیدی برای انتخاب‌کردن، ذخیره و توزیع محصولات است که خطر کم قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر را تضمین می‌کند، اما او نیز مانند نیلسن می‌گوید: گاهی‌اوقات نیاز به محصولات با قدرت بیشتر وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید