۱۴۰۳/۰۲/۰۴

بتن اکسپوز را بشناسید

یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی که از دیرباز در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گرفت، بتن است.
بتن اکسپوز را بشناسید

 به گزارش اخبارساخته ها؛ بتن که می‌تواند نمای ظاهری و میزان عملکرد و استقامت بنا را بهبود بخشد با تنوع زیاد در شکل، بافت و رنگ وجود دارد. بتن در نمای داخلی و بیرونی سازه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با گذشت زمان و پیشرفت علم شیمی و مواد انواع مختلفی از بتن‌ها تولید شده که یکی از جدیدترین و البته پرطرفدارترین آن‌ها بتن اکسپوز نام دارد. این محصول نوع جدیدی از بتن بوده که با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات عمل آمده روی آن حاصل شد. پس با داشتن مزایای گذشته و کاربردهای جدید بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

معرفی بتن اکسپوز

بتن اکسپوز در سطح، بخشی قابل مشاهده از طراحی معماری داخلی ساختمان است. در واقع به سطحی اشاره می‌شود که هنگام تولید با پوسته قالب در تماس بودند. این بتن که بتن نما یا بتن نمایان نیز نام دارد با تغییر در تکنولوژی نحوه فرآوری بتن معمول به وجود آمد. بتن اکسپوز با قابلیت اجرا با ملات و پیچ بادوام بوده و در برابر لغزش و هر نوع آب و هوایی مقاوم واقع می‌شود. مصالح تشکیل‌دهنده این بتن با نوع معمولی آن یکسان بوده اما نحوه پرداخت، قیمت، مزایا و قالب‌های آن‌ها با هم تفاوت دارند. از این بتن علاوه بر روش خشک از روش دوغابی نیز استفاده خواهد شد.

بتن‌ نما یا بتن اکسپوز با پنل‌های بتنی پیش ساخته‌ای در ابعاد و سایزهای مختلف تولید شده که در پرداخت نهایی نمای ساختمان به ‌کار می‌رود. با روکش و نوردهی بیشتر برای راه‌روها یا مناطقی که نیاز به چسبندگی بیشتری دارند ایده‌آل محسوب می‌شود.

البته باید گفت که استفاده از آن برای دکوراسیون داخلی و یا کف و ساخت پله نیز مورد استقبال قرار گرفت. سطح نمایان نهایی بتن اکسپوز صاف و صیقلی بوده و از هیچ متریال دیگری استفاده نشده است. نصب و اجرای نمای عریان مصالح، در معماری روز بسیار مورد پسند واقع شد. بنابراین در طراحی‌های مدرن و جدید، مهندسان و طراحان از آن استفاده زیادی می‌کنند.

بتن اکسپوز

بتن اکسپوز

تاریخچه بتن اکسپوز

تاریخچه بتن اکسپوز برای اولین بار به استفاده از آن در ساختمانی تجاری در آمریکا برمی‌گردد. بعد از آن توسط یک فرد سرمایه‌دار در اروپا اجرا شد. این مرد فرانسوی توانست برای اولین بار در سال ۱۸۹۲ یک سازه با اسکلت تماماً بتنی بنا کند. در همان سال‌ها استفاده از این نوع بتن‌ها در بلژیک رواج یافت.

با گذشت زمان این بتن در خارج و نیز در داخل ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد معماری پیدا کرد. در طی سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۰ از تایل‌های بتنی نما به عنوان پوشش استفاده می‌شد. از ۱۹۶۰ به بعد اولین کاتالوگ فنی پنل‌های بتن اکسپوز و اطلاعاتی درمورد فرمول‌ها و ترکیبات آن چاپ و در معماری مورد استفاده قرار گرفت.

به علت مزایای بتن اکسپوز و مقاومت بالای پنل‌ها در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ معماران بخش‌های زیادی از سازه را با پنل‌های پیش‌ساخته اجرا کردند. در سال ۱۹۷۵ حدود ۳۱ تولیدکننده قطعات بتن اکسپوز پیش ساخته در حال فعالیت در این حیطه بودند.

ساختار و ویژگی های بتن اکسپوز

بتن اکسپوز از ترکیب آب، سنگدانه (شن و ماسه) و سیمان پرتلند تولید شده است. این مواد با مقدار مشخصی با هم ترکیب شده که به آن طرح اختلاط می‌گویند که ویژگی ناشناخته کیفیت تایل‌ها محسوب می‌شود. وجه تمایز آن با بتن معمولی وجود الیاف پلیمری و طبیعی در ترکیبات آن بیان شد.

مدت زمان طرح اختلاط بتن بسیار مناسب بوده و باید به این موضوع که باعث کیفیت بهتر آن شده توجه شود. بعد از تولید این بتن آن‌ها را قالب‌گیری کرده و مقاوم و مستحکم هستند. استفاده از مکمل‌های مختلف مانند انواع ژل روان کننده در تهیه آن باعث کاهش آب و افزایش مقاومت و افزایش تراکم این بتن می‌گردد.

از مهم‌ترین استفاده‌های بتن اکسپوز اجرا و نصب آن در نمای ساختمان است. به دلیل اینکه این بتن‌ها بسیار صاف و صیقلی بوده، نیازی نیست که برای نمای ساختمان روی آن‌ها تغییراتی ایجاد شود. اما در موارد دیگری در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله آ‌ن‌ها طراحی داخلی منازل، کف و دیوارها، در ساخت فلاور باکس و مبلمان فضای باز محوطه سازی، المان‌ها و تزئینات دکوراسیون داخلی هستند. لازم به ذکر است امروزه این بتن‌ها به صورت‌های هرمی، ترابی انگل، پریسما و... نیز تولید می‌شوند و با نورپردازی بسیار منحصربه‌فرد خواهند شد.

تولید بتن اکسپوز با رعایت نکات استاندارد لازم و طرح اختلاط در محیطی صنعتی تولیده شده و دارای ویژگی‌های زیر است:

بتن اکسپوز دارای سطحی براق و صیقلی

این بتن به شکل‌های حصیری، خشتی و ساده تولید شده و دارای شبکه‌های فلزی است

مقاوم در برابر رطوبت، یخ‌زدگی و آتش‌سوزی

ماندگاری بالای رنگ

تنوع طرح، رنگ و سایز

جذب آب کم

نصب آسان

سبک بودن و وزن پایین

شست و شوی بسیار آسان

بتن اکسپوز در سه رنگ خاکستری کمرنگ، معمولی و پررنگ در دسترس است.

عایق صوتی و حرارتی

سازگار با محیط ‌زیست

نکات مورد توجه بتن اکسپوز (پانل بتنی)

پنل‌های بتن اکسپوز با قالب‌های آماده در ابعاد و اندازه‌های مشخص تولید می‌شوند. برای تولید آن‌ها باید به نکاتی مانند شاقول‌گذاری درست تایل‌ها، استفاده نکردن از پنل‌های شکسته و ترک خورده، انتخاب یکی از سه روش نصب خشک، نصب دوغابی و چسبی بر اساس ویژگی‌ها و مشخصات هر پروژه و با توجه به اندازه تایل‌ها متفاوت است، توجه کرد.

این بتن‌ها بافت‌های متفاوتی دارند. یکی از بافت‌های آن که برای نمای خارجی ساختمان استفاده می‌شود زبر و شنی به رنگ روشن است. بافت دیگری که برای استفاده در دیوارهای داخلی مورد پسند قرار گرفته، بافت پارچه‌ای نام دارد. دیگر بافت پرطرفدار آن چوبی بوده که می‌تواند در محیط باعث ایجاد فضایی طبیعی شود. این بافت هم در نمای داخلی و هم خارجی مورد استفاده است و برای محوطه‌سازی بسیار جذاب خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع خبر: ساختمانچی

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید