۱۴۰۳/۰۲/۰۱

اصول لوله کشی آب در ساختمان

از دیرباز لوله کشی آب منازل با طریقه های متفاوتی انجام می شده است اما امروزه با پیشرفت صنعت تاسیسات این عمل نیز پیشرفت کرده است.
اصول لوله کشی آب در ساختمان

به گزارش اخبار ساخته ها؛ لوله کشی آب ساختمان مانند دیگر موارد در حال ساخت ساختمان باید شرایط و استاندارهایی داشته باشد چراکه ما سالها از یک ساختمان استفاده می کنیم و در صورتیکه سیستم لوله کشی استاندارد نباشد در آینده با مشکلات فراوانی روبرو خواهیم شد.

باید به این نکته توجه نمود که با توجه به مجتمع یا تک واحدی بودن ساختمان و یا بسته به مورد کاربری آن (مسکونی باشد یا تجاری) استانداردها می تواند بسیار متنوع باشد.

در اجرای سیستم آبرسانی ساختمان که مشتمل بر آب سرد و گرم مصرفی است به تجربه به مواردی برخورد شده است که برخی از آنها تبدیل به قانون و جزو الزامات کار اجرایی قرار گرفته اند از آن قبیل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

*  انشعاب آب ورودی به ساختمان پس از کنتور به شیر قطع و وصل و شیر یکطرفه متصل می شود.

*  بهتر است حداقل یک شیر فلکه سرشلنگی برای برداشت آب در موتورخانه نصب شود.

*  در صورتیکه ساختمان مورد نظر دارای سقف کاذب باشد بهتر است حتی المقدور لوله کشی ها در سقف کاذب صورت گیرد.

در ادامه ما بصورت کلی به برخی از استانداردها در سیستم لوله کشی ساختمان خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

استانداردهای لوله کشی آب در ساختمان چیست؟

اگرچه لوله کشی آب و فاضلاب یک عمل ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسد اما در صورتی که طبق اصول صحیح انجام نشود، به اضافه این که از نظر اقتصادی ایجاد ضرر می شود باعث به وجود آمدن مشکلاتی نیز خواهد شد. به همین دلیل باید استانداردهای لوله کشی آب در ساختمان طبق نقشه اجرا شود.

1.رعایت عمق مناسب لوله ها

درهنگام لوله کشی باید توجه داشته باشیم که لوله ها بسیار سطحی و یا بسیار عمیق نباشند. زیرا لوله کشی در عمق زیاد باعث آسیب رسیدن به لوله در اثر فشار زیاد خاک می شود و برای تعمیر کردن آن به مشکل برخورد خواهید کرد. همچنین اگر لوله کشی ساختمان به صورت سطحی انجام شود به مراقبت زیادی احتیاج دارد.

. 2رعایت کیفیت مناسب لوله ها

آب از طریق شبکه های آب رسانی عمومی صورت می گیرد. برای اینکه از آب آشامیدنی سالم و تمیز و بدون رنگ و تغییر مزه بهره ببرید باید حتما از لوله های باجنس مرغوب و کیفیت عالی انتخاب شود و در صورت استفاده از لوله های بی کیفیت این امکان وجود دارد که در زمانی کوتاه سیستم لوله کشی شما دچار نقص و مشکل شود.

3 .محل عبور مناسب را انتخاب کنید

هنگام لوله کشی باید توجه داشته باشید، لوله ها از مکان هایی که در معرض سرما یا گرمای شدید قرار می گیرند عبور داده نشوند چون انجماد لوله باعث ترک خوردن و نشتی آب می شود . همینطور باید لوله ها در مکانی قرار گیرند که دسترسی سریع به آن ممکن باشد.

معمولا لوله ها در جایی نصب می شوند که از خوردگی و ساییده شدن و انفجار و... در امان باشند. در اتصال لوله ها باید دقت کافی داشته باشید تا از نفوذ آلودگی به آب جلوگیری کنیم.

4 .لوله کشی استاندارد آب در ساختمان باید به گونه ای باشد که از هدر رفتن آب و یا رفتن آب تمیز به فاضلاب جلوگیری شود و دسترسی سریع به آب و رعایت بهداشت امری ضروری است.

5 .در فصل زمستان باید از لوله های نصب شده مراقبت کرد زیرا امکان یخ زدگی آب لوله ها وجود دارد.

6 .لوله های استاندارد باید به صورت موازی در کنار هم کار گذاشت. فاصله لوله ها از یکدیگر باید طوری باشد که دسترسی به آنها ساده باشد.

7 .رعایت شیب بندی در لوله کشی

لوله های افقی باید بدون اینکه شکم بدهند یا قوز بردارند در ارتفاع مناسب نصب شوند. لوله های افقی باید شیب یکنواختی دست کم برابر یک سانتیمتر در ۱۰۰۰ سانتیمتر به سمت نقاط پایین لوله کشی داشته باشد تا هنگام لزوم بتوان آنها را خالی کرد. هر گاه به علت زیاد، تامین شیب پیستونه میسر نباشد، می توان نقاط تخلیه فرعی دیگری در طول مسیر لوله ایجاد کرد و لوله را از این نقاط به طور قائم به تراز بالاتری برد. انشعاب ها باید به سمت لوله های قائم یا لوله های اصلی شیب داشته باشند.

8. استفاده از بست های مناسب

 لوله ها هنگام جریان آب وزن بالایی را تحمل می کنند. به همین دلیل باید از اتصالات و بست های مخصوص برای نگه داشتن آن ها به سقف یا دیواره استفاده کرد.

 هدف ازاستانداردهای لوله کشی اب در ساختمان مخصوصا در شهرها تهیه و توزیع صحیح و پاکیزه آب تصفیه شده جهت آشامیدن و مصارف دیگر بهداشتی است.

 

قیمت لوله کشی آب ساختمان

عنوان خدمت

کارمزد (تومان)

لوله کشی آب سرد و گرم داخل واحد هر متر طول

25.000 الی 50.000

لوله کشی بین واحد هر متر طول

20.000 الی 40.000

کنتور اصلی آب هر متر طول

30.000 الی 40.000

تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه

120.000 الی 180.000

رفع ترکیدگی لوله

توافقی

 جنس لوله ها در لوله کشی استاندارد

لوله ها را از نظر جنس و کاربرد به چند دسته تقسیم می شوند. انواع لوله که در سیستم آبرسانی و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد عبارت اند از: لوله های گالوانیزه، لوله های چدنی، لوله‌ های پلی پروپیلن، لوله های چندلایه و لوله های پلاستیکی.

لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه خود به دو دسته تقسیم می شوند  لوله های فولادی گالوانیزه و لوله های آهنی گالوانیزه این دو نوع در بازار به لوله های آهنی سفید معروفند و عموماً بین این دو فرقی گذاشته نمی شود، در صورتیکه لوله های فولادی گالوانیزه در مقایسه با نوع آهنی آن سبک تر و براق تر هستند.

لوله های چدنی

جنس این لوله ها از چدن ریخته گری است و بر حسب نوع کاربرد آنها انواع و مقدار آلیاژ ، شکل و طول لوله، ‌نوع اتصالات آنها با هم متفاوت هستند و اغلب در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده می شوند.

مزیت های لوله های چینی: در برابر فشار های وارده به لوله ها مقاوم هستند. فرسودگی این لوله ها از لوله های فلزی کمتر است. قیمت لوله های چینی از لوله های فلزی ارزان تر است و... .

لوله‌ های پلی پروپیلن

 

این لوله های پلیمری یکی از بهترین انواع لوله ها در لوله کشی ساختمان هستند که مزایای زیادی نسبت به دو نوع لوله قبلی دارند و به همین دلیل کاربرد وسیعی در لوله کشی ساختمان از جمله در لوله کشی آب،لوله کشی فاضلاب ساختمان و... دارند.

لوله های چندلایه

لوله های چند لایه یکی از مدرن ترین انواع لوله ها هستند که امروزه کاربرد وسیعی در لوله کشی ساختمان دارند. این لوله ها به صورت چندلایه ساخته شده که جنس این لایه ها با هم متفاوت است.

یکی از مشهورترین لوله های ترکیبی 5 لایه هستند که در آن پنج لایه با جنس مختلف وجود دارد. همین موضوع سبب شده که یک لایه معایب لوله دیگر را پوشانده و کارایی این لوله ها چند برابر باشد.

انواع لوله های پلاستیکی

لوله های پلاستیکی که در تاسیسات آب و فاضلاب بکار برده می شوند عبارتند از: لوله های پلاستیکی پی وی سی، لوله های پلاستیکی PE و لوله های پلاستیک ABS

انواع روش های لوله کشی آب

 برای اجرای لوله کشی به شکلی که درست ترین و کامل ترین طرح را شامل شود، سه امکان وجود دارد. شما می توانید از انواع لوله ها با جنس های مختلف در هر کدام از این روش ها استفاده کنید:

 لوله کشی به روش تونلی

 در این روش تمامی لوله‌ها و اتصالات آنها از زیر کف ساختمان عبور می کند. تونل های حفاری شده در کف ساختمان به شکلی خواهد بود که توانایی گنجاندن لوله در آن وجود داشته باشد.

 این روش از آن جهت مزیت دارد که پس از اتمام کار روی لوله و اتصالات با مصالح و مواد ساختمانی پوشیده می شود و دیگر قابل مشاهده نیست، اما این را نیز در نظر داشته باشید که برای تعمیر این سیستم لوله کشی باید کف ساختمان را شکافته و تعمیر را انجام دهید.

 لوله کشی به روش روباز (کف خواب)

 لوله کشی روباز از قدیمی ترین روش های پیاده سازی تاسیسات در ساختمان ها و منازل است. در این روش لوله ها در کف ساختمان قرار می گیرند و بعضاً با مصالح و مواد ساختمانی پوشیده می شوند. نام دیگر لوله کشی روباز، لوله کشی کف خواب است.

 لوله کشی به روش زیر سقفی

 در طراحی تاسیسات امروزی تمامی لوله های آب و فاضلاب را از زیر سقف عبور می دهند. مزیت این کار عیب یابی آسان و کم هزینه است.

 به این صورت که تمامی لوله ها از کنار درب واحدها تجمیع شده و از قسمت داکت به ورودی ساختمان منتقل می شود و می توانید آنها را زیر سقف پارکینگ مشاهده کنید.

 اگرچه تمامی موارد ذکر شده امکان پیاده سازی کامل را در ساختمان ها و منازل دارند اما در حالت واقعی از ترکیب این روش ها استفاده می شود.

انتهای پیام/

منبع خبر: اخبار ساختمان

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید