۱۴۰۳/۰۱/۱۰
از ۲۱ آبان ؛

آغاز معاملات صندوق املاک و مستغلات در فرابورس

با صدور مجوز فعالیت صندوق املاک و مستغلات کشور این صندوق فراهم شده و روز شنبه ۲۱ آبان ماه با حضور سه وزیر اقتصادی معاملات آن در فرابورس آغاز شود.
آغاز معاملات صندوق املاک و مستغلات در فرابورس

به گزارش اخبار ساخته ها؛ داود حمزه، مدیرعامل گروه مدیریت ارزش سرمایه در همین رابطه گفت: صندوق املاک و مستغلات کشور به عنوان یک صندوق ETF از ۲۶ مهر تا ۲ آبان ماه پذیره نویسی آن انجام شد که در کمتر یک ساعت از زمان بازگشایی نماد، تمام ۳۰ میلیون واحد آن، توسط خریداران حقیقی و حقوقی خریداری شد.

وی اظهار داشت: مجوز پذیره نویسی این صندوق به عنوان نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور در شهریورماه امسال صادر شده و پذیره‌نویسی آن نیز با تکمیل مقررات و تصویب کارمزدها از سوی سازمان بورس، روز ۲۶ مهرماه انجام شد.

به نقل از صندوق بازنشستگی کشوری، مدیرعامل گروه مدیریت ارزش سرمایه در ادامه افزود: پس از پایان فرآیند پذیره نویسی و ارائه گزارش‌های مربوطه از سوی شرکت گروه مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان مدیر و موسس صندوق املاک و مستغلات به سازمان بورس، مجوز معاملات ثانویه یا خرید و فروش مستمر واحدهای این صندوق از سوی سازمان بورس در ۴ مهرماه ۱۴۰۱ با شماره ۱۲۰۲۷ صادر شده و قرار است این صندوق به طور رسمی روز شنبه ۲۱ آبان با حضور وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقتصاد و دارایی و مسکن و شهرسازی و فعالان بازار سرمایه فعالیت خود را آغاز کند و با بازگشایی این نماد در تابلوی فرابورس، خریداران حقیقی و حقوقی امکان معامله واحدهای این صندوق را بیابند.

کجای دنیا مسکن بورس دارد؟

این در حالی است که این صندوق مخالفانی هم دارد که مخالفانی که می‌گویند در هیچ کجای جهان بورس مسکن وجود ندارد بلکه آنچه تحت عنوان بورس از آن یاد می شود صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان است که با جذب سرمایه های خرد، معمولا رونق ساخت و ساز می آورد. اما آنچه در ۳۰ درصد بورس املاک و مستغلات قرار است انجام شود خرید و فروش متری مسکن توسط سرمایه گذاران خرد است که نگرانی‌هایی بابت ایجاد التهاب در بازار مسکن ایجاد کرده است.

از طرف دیگر بورس یکی از نقد شونده ترین بازار هاست و در مقابل، مسکن بازاری است که نقش شوندگی پایینی دارد.

به همین دلیل نقد شوندگی بالای بورس ممکن است شخص را وسوسه کند که سرمایه‌گذاری خود در بورس مسکن را به هر دلیلی به پایان برساند تا از نقدینگی خود در جای دیگری استفاده کند.

این می‌تواند به یکباره دست سازندگانی که پروژه آنها بین یک تا دو سال طول می کشد را از منابع موجود خالی کند.

منبع خبر: صما

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید